Pe 10.6. klo 19Pyhän Henrikin kirkko, PyhtääLiput: 25 €
Naisia barokkioopperoissa
Charpentier – Jacquet de la Guerre – Händel – Lully
Sopraano Tuuli Lindeberg
Suomalainen barokkiorkesteri
Yhteistyössä Pyhtään kunnan kanssa
Tuuli Lindeberg
Konsertin ohjelma kurkistaa barokin oopperakirjallisuuden naishahmoihin. Sopraano Tuuli Lindebergin tarinallinen tulkinta paljastaa näiden tunnettujen hahmojen voiman ja haavoittuvuuden.
Konsertin päähenkilö, traaginen Medeia, tunnetaan kreikkalaisesta mytologiasta. Marc Antoine Charpentierin musiikkitragedia Médée sai ensiesityksensä Thêatre de Palais Royalissa vuonna 1693. Medeian hahmo tavataan myös Georg Philipp Händelin Teseo-oopperassa (1713). Armide- ja Alcina-hahmot puolestaan ovat Medeian mytologiasta innoittuneita, renessanssin eeppisessä runoudessa esiintyviä naishahmoja, jotka ovat mukana Jean-Baptiste Lullyn musiikkitragediassa Armide (1686) ja Händelin oopperoissa Alcina (1735) ja Rinaldo (1711).
Pintapuolisesti olisi helppo kuvitella, että nämä oopperoiden naishahmot ovat yksinkertaisia ”pahiksia”, jotka lähinnä juonittelevat ja virittelevät ansojaan. Rooleihin kirjoitetut moniulotteiset merkitykset kuitenkin tekevät hahmoista monin verroin kiintoisampia kuin vastapuolen virheettömistä sankarittarista ja prinsessoista. Usein näennäisen ilkeyden taustalla on traagisia kokemuksia.
Barokkioopperoiden naishahmot ovat älykkäitä ja vahvoja naisia, jotka ovat saattaneet kokea vieroksuntaa. He ilmaisevat äärimmäisiä inhimillisiä tunteita, kuten vihaa ja rakkautta. Näiden naishahmojen matkassa Tuuli Lindeberg ja Suomalaisen barokkiorkesterin muusikot makustelevat barokkioopperoiden ilmaisuvoimaista lyriikkaa, rikasta ilmaisukieltä ja leveää sointivärien palettia.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.